Anxietatea sociala

Sa intelegem anxietatea sociala.

Cum am elucidat catusi de putin termenul de anxietate a excluderii sociale, haideti sa desfacem in piese conceptul de “anxietate”, cu accent pe anxietatea sociala.

Anxietatea reprezinta starea de nervozitate care apare in urma maximizarii efectelor negative ale unor actiuni din viitor. Tulburarile anxieoase se invart in jurul sentimentelor de frica si nesiguranta. Anxietatea sociala pune accent pe frica fata de opiniile negative ale oamenilor in urma “performantei” sau mai pe scurt, frica de a se face de ras.

Cum ne dam seama daca avem anxietate sociala?

Foarte important!!!!

Atunci cand :

–          Sentimentul de teama persista la acelasi nivel chiar si dupa 6 luni de activitate

–          Apare in orice situatie sociala

–          Evitarea evidenta a situatiilor sociale : scoala/ serviciul ( persoanele cu anxietate sociala tind sa evite chiar si actiunile necesare, precum mersul la scoala sau la serviciu, iar cand aceste actiuni sunt indeplinite starea de frica exagerata este constanta)

Frica sau anxietatea trebuie sa aiba o durata a perturbarii de cel putin 6 luni:

! Atunci cand durata intrece limita de 6 luni in cadrul carora persoana a fost constant expusa situatiilor sociale (zi de zi la scoala/ serviciu), poate lua in considerare un diagnostic de tulburare anxioasa. Atunci cand durata nu atinge cele 6 luni, senzatiile de frica, anxietate si evitare sunt cauzate de frica sociala tranzitorie, cauza fiind expunerea la un nou mediu.

            Explicatie : Atunci cand intram intr-un mou mediu: trecem de la scoala generala la liceu, incepem un nou job, intram intr-un nou grup social, este normal sa traim senzatiile de frica, evitare, anxietate. Aceste senzatii se numesc frica sociala tranzitorie, cand perioada de manifestare nu trece de 6 luni In aceasta perioada de 6 luni persoana este expusa constant stimulilor care ii provoaca neplaceri. Daca ceea ce simte este de fapt frica sociala tranzitorie, atunci cu cat va fi expusa mai des, cu atat aceasta va disparea, cand vorbim despre tulburarea de anxietate sociala explicam faptul ca indiferent de cat de mult persoanq va fi expusa stimulilor inconfortabili aceste senzatii nu se vor ameliora.

            Exemplu: emotiile de dinainte de o prezentare se minimizeaza si la un moment dat dispar dupa 6 luni in care individul a fost constant in situatia de a tine prezentari, in cazul fricii sociale tranzitorii.

Evitarea este un simptom comun al tulburarii de anxietate sociala. Persoanele prefera sa nu se duca la petreceri, intalniri, uneori copiii nu se duc la scoala, de frica incremenitoare a criticilor negative, a ridicolului pe care cred ca il reprezinta, etc. Aceasta este varianta evidenta a simptomului, o varianta mai subtila ar fi nevoia de a controla pana la cel mai mic detaliu situatia sociala.

            Exemplu: nevoia de a repeta un discurs si de a-l modifica intr-un mod exagerat.

Cum reducem anxietatea?

–          Coloratul mandalelor:

Presupun ca am auzit cu totii de “moda” colorarii mandalelor cu scopul reducerii anxietatii.

Aceasta este o mandala.

Un studiu facut relativ de curand de catre Nancy A. Curry si Tim Kasser a demonstrat ca activitatea de colorare a mandalelor pentru 20 de minute reduce anxietatea cu mult mai mult decat colorarea simpla pentru 20 de minute.

–          Mirosurile placute:

Uleiul de portocale si lavanda sunt recunoscute pentru efectele calmante pe care le au asupra oamenilor, actionand ca un sedativ.

Intr-un studiu condus in 2005 s-a demonstrat ipoteza printr-un exeperiment ce a avut loc in sala de asteptare a unui cabinet stomatologic. Clientii care au fot expusi la cele doua tipuri de miros au avut un nivel mai scazut al anxietatii decat ceilalti oameni, expusi la muzica sau la 0 stimuli.

–          Tratarea simptomelor separat:

Atunci cand urmeaza sa intram intr-o noua situatie sociala simtim un nivel ridicat de anxietate, iar cu aceasta vin probabil mici palpitatii, rapiditatea ritmului respiratiei, cresterea temperaturii (in unele cazuri), imbujorarea, ceata mentala si poate incapacitatea de a vorbi coerent.

–          Prima data linisteste-ti ritmul respiratiei : inspira adanc timp de 10 secunde si expira tot timp de 10 secunde, fa acest lucru de cel putin 7 ori pana iti calmezi ritmul respiratiei;

–          Incearca sa gasesti un loc in care nu sunt oameni si este racoare, putina umbra, stai cateva secunde in curent. Odata cu ritmul respiratiei scazut, iti va scadea si temperatura corporala, dar cea mai buna solutie este o gura de aer; ia o sticla de apa rece in mana..orice te poate racori;

–          Repeta in minte primele cateva propozitii pe care trebuie sa le spui; daca urmeaza sa ai un speech repeta de minim 3 ori frazele de inceput, de preferat modul in care te prezinti:

“ Sunt X…astazi va voi prezenta y…si va pot spune de acum ca am foarte mari emotii, sunt o persoana anxioasa, dar haideti sa vedem ce iese”

Ultima parte din fraza citata este o metoda foarte buna de scadere a anxietatii fata de prezentarile in public, faptul ca recunoastem emotiile pe care le avem ne ajuta sa uitam de ele;

–          Daca urmeaza sa te intalnesti cu oameni noi intr-un mediu familial, la o petrecere, la o iesire cu prietenii, unde sunt si oameni noi, repeta, la fel, partea de inceput:

“Hei, salut, sunt X, incantat!” , iar in timp ce faceti asta imaginati-va situatia in sine si in loc sa va descurajati, spuneti-va ca aveti toata situatia sub control, este imposibil sa nu va placa acei oameni.

–          Incetarea desconsiderarii! Toate starile sunt induse de propriile noastre perceptii nerealiste legate de propria persoana. In loc sa ne spunem ca o sa ne balbaim, o sa facem totul un dezastru, ne spunem constant, pana ajungem sa credem, ca avem totul sub control, “sunt o persoana capabila si o sa iasa exact cum imi doresc sau mai bine”;

–          Ultimul si cel mai important sfat: expunerea la stimul.

Cel mai bun sfat in aceasta situatie este incercarea de a ne expune la lucrurile care ne sperie cel mai tare. Cu cat vom incerca de mai multe ori cu atat ne vom perfectiona mai mult si anxietatea va disparea de la sine.

Daca dupa 6 luni de expunere constanta si de urmare a sfaturilor anterioare, starile nu se minimizeaza absolut deloc, va recomandam consultarea unui psiholog.

Nu uitati ca suntem mereu aici pentru dumneavoastra si nevoile dumneavoastra. Anxietatea este un fenomen cat se poate de normal astazi si a fost dintotdeauna, insa nu este necesar sa traim cu el. Anxietatea este precum rusinea care nu ne lasa sa facem lucrurile ce ne-aduc satisfactia vietii, asa ca nu putem suporta sa traim cu ea. Astfel, cabinetul nostru are mainile larg deschise oricarei persoane ce isi doreste sa se dezvolte mintal si emotional sau care simte nevoia de ajutor!

Articol scris de Oana Alexandra Topala, stundenta la Universitatea din Bucuresti, Facultatea de Psihologie si Stintele Educatiei, Student intern la Clinica de Psiho-Oncologie.

Programeaza o sedinta de consiliere psihologica / psihoterapie aici.

Psh.Lidia Stoica